Sunday, May 22, 2016

Have Faith in Allah



Hajar berpeluang mengopi petang itu bersama Khadijah di Secret Recipe, berbual bercerita.

"Hows your life, Khadijah? Ok?"

"Alhamdulillah. Oklah."

"Oklah? What thats 'lah'  meaning?"

"Haha. Pandai kan Hajar bau kalau kita ada masalah?"

"Of course! I'm you bestfriend"

 "Emm. Kita risau sebenarnya"

"Risau sebab?"

"You know, when you are twenty five and all your friends getting married, having their own family. I'm just little bit jealous"

"I see."

"Haih (mengeluh). Ada kata-kata nasihat untuk kita, Hajar?"

"Khadijah, have faith in Allah. Percaya dengan apa yang Allah dah susunkan untuk kita. Perjalanan kehidupan kita. Tiada lagi Yang Maha Hebat, Yang Maha Mengetahui apa yang akan berlaku di masa hadapan melainkan Dia, Allah Yang Menciptakan kita."

"Kenapa kita kena risau kalau kita yakin dengan apa yang Allah dah susunkan untuk kita kan?"

"Yup. Ada orang Allah cepatkan. Ada orang Allah lewatkan. Setiap orang Allah dah aturkan perjalanan kehidupannya yang berbeza. Yang Allah cepatkan, Allah bagi peluang beramal memberi kasih sayang dengan menjadi seorang isteri, seorang ibu, seorang menantu, seorang adik/kakak mertua. Yang Allah lewatkan, Allah masih bagi lama-lama peluang untuk memberi kasih sayang pada ibu bapa, adik beradik, wan atok, kawan-kawan, orang sekeliling, masyarakat."

"So sekarang, kita tak perlu fikir sangat bila masa tu akan datang tapi fikir peluang single ni nak gunakan untuk apa dengan sebaiknya? Am i right?"

"Absolutely! Mutabaah amal jangan tinggal. Berdoa jangan lupa. Moga Allah hadirkan seorang yang tepat pada masa yanng tepat. InsyaAllah!"

"So sekarang, kita kena buat diri kita busy dengan banyak buat kerja memberi kasih sayang pada orang sekeliling."

"Memberi akan membuatkan kita bahagia, Khadijah"

"Sebelum kita kahwin, kita pun ada perasaan macam tu juga. Rasanya normal la kot semua orang ada perasaan macam tu. Tapi lepas kita dengar Salim A Fillah ni, kita bulatkan keyakinan, berdoa yakin, berdoa yakin, sehinggalah Allah jumpakan dengan dia sekarang, alhamdulillah. Have faith in Allah, Khadijah. Tu je pesanan kita"


Jodoh, Allah jadikan misteri untuk kita, sebagaimana rezeki. Tidak ada orang yang tahu di mana dia akan mati, apa yang dia upaya esok. Ketidaktahuan itu bermakna. Ketidaktahuan itu bermanfaat buat kita. Supaya kita beprasangka yang paling baik. Berdoa yang paling baik. Meminta Mengikhtiar yang paling baik. Bertawakkal yang paling baik.

Ketidaktahuan itu indah lalu membuatkan kita memasrahkan kepada Allah.

Tidak perlu kita memilih kriteria yang kita inginkan tentang jodoh. Cukuplah ketaqwaan kepada Allah.

Ada seorang bapa datang berjumpa Imam Hasan Al-Basri, "Aku mempunyai seorang anak perempuan. Kepada siapa aku perlu nikahkannya?" Imam Hasan Al-Basri menjawab, "Nikahkanlah anakmu dengan seorang lelaki yang bertaqwa. Sebabnya jika lelaki itu mencintai anakmu, dia akan memuliakan anakmu. Bahkan jika lelaki itu tidak mencintai anakmu, dia tidak akan pernah menyakiti anakmu. Ketaqwaan itu cukup."


.

No comments: