Sunday, January 25, 2015

Moga gagah!


"Salam. Akak, saya Zainab. Boleh saya dapatkan no telefon akak?"

Sapa seorang saudara perempuan-ku di facebook mesengger

Jawabku. "Wslm. Ni no akak. 019-234 5678. Apa-apa wasap akak ya."

Selang satu jam, satu wasap masuk dari no yang tak dikenali.

"Salam. Akak, saya Zainab. Saya tak sure saya pernah jumpa akak ke tak. Saya nak tanya few things sebenarnya. Kalau akak free?"

"Wslm. Zainab, bagi akak masa setengah jam boleh? Akak baru sampai rumah dari ofis. Akak nak solat maghrib jap. Hehe."

Setelah selesai apa-apa yang patut.

"Zainab, em em apa ya persoalannya?"

"Rasanya akak dah expect kot. Saya jujurnya tak kenal sangat dia. I guess akak one of the best person I shall ask"

"Hehe. Tough jugak jadi kakak ni ya. Sebelum tu, akak minta maaf kalau buat awak tak selesa"

Cerita goes on.

"Dari segi amal fardhunya macam mana ya kak? Solat jemaahnya di surau?"

"Aasif Zainab. Akak rasa kalau part tu elok awak tanya Naqib dia atau kawan-kawan dia. Akak takutttt sangat, kalau akak beri info yang bias dan tidak neutral. Yela, akak pun akak kan. Hehe.

Apa-apa pun, awak jangan lupa tanya Allah. Jika rasa serasi dan jodoh sudah ditetapkan, insyaAllah Allah akan berikan jalan dan mudahkan"

"Jzkk. True that. Just that the best man is the best to his family. Sebab tu saya tanya akak"

"Hehe. Takpe. Akak faham. Salam Ukhuwahfillah, Zainab"

"May Allah be pleased, ukhuwahfillah, insyaAllah"

---------------------------

Sabar ya.

Kita memang akan lalui segala keserabutan sebelum menjumpai ketenangan.

InsyaAllah kheyr!

Hehe.

-------------------------

Kadang sebagai kakak, aku pun panik gak. Adik-adik lelaki dah makin membesar. Hehe. Tapi sentiasa yakin, Allah sedang mengajar kita dengan caraNya tersendiri.

-----------------------

Segala yang pahit di tahun 2014 kita letak tepi, dan kita teruskan perjalanan di tahun 2015 yang baru.


 Moga gagah!


1 comment:

Unknown said...

Bila nak keluar buku novel?