Friday, June 5, 2015

AKU

Aku
jarang berbicara mengenai politik
banyak memerhati
banyak berdiskusi

Selalunya orang akan takut.
Uish dahla perempuan
Bincang pasal politik lak,

Well.
Mungkin sebab aku dalam line ini.
Line Akaun Audit Tax

Yang banyak berkait
dengan politik, kewangan dan ekonomi negara.

Politician need money to ________. (fill in the blank).
Money need Accountant to handle it.
Accountant need Auditor to verify it.

--------------------------------------------------

Semalam.
Selepas MYOB event di Bouleyard Hotel, MidValley.
Kami makan-makan di Tomy Romas.
Kiri dan kanan aku Chinese.

Kanan aku.
Lelaki.
Umur dalam 40-50.
Director.

Aku : U accounting firm or audit?
Dia : I'm audit. Ofis U kat mana?
Aku : I kat Bangi. Kadang-kadang I turun Seremban. U?
Dia : Serdang.
(Dalam hati. Oh, Serdang ni sure DAP. Ok, mari kita mulakan langkah)

Aku : So, whats ur opinion as an auditor about 1MDB?
Dia : Bla bla cerita
(Gotcha #1 dia sokong PR)

Dia : You nak tahu tak, i pernah audit satu syarikat ni, I nampak YB tu collect cheque RM 20 K every month.
Aku : You tak tanya pulak?
Dia : Itu company lain. I takde hak untuk audit.
(Gotcha #2 dia sokong PR)

Aku : All the government agencies sedang cari duit. LHDN, Kastam.
Dia : Polis.
Aku : Ya ya.
(Gotcha #3 dia sokong PR)

Dia : Malaysia and Corruption, macam ni, kawtem! Lagi satu, you ingat tak kesah NFC. I pernah jumpa her husband, time I gunting rambut. He's very happy. Macam takde apa-apa masalah.
Aku : Happy because can he used our money. Aish, geram i.
(Gotcha #4 dia sokong PR)

Last (Gotcha #5 dia sokong PR)
Dia : You pergi Bersih 2.0 tak?
tak habis cakap, dia dah cakap.
Dia : I kena gas pemedih mata FRU di Masjid Jamek. Mula-mula I macam tak kesah, sebab polis dia tembak gas tu jauh. Sekali bila angin bawa, aaaa sakit!. Kena I punya mata pipi.
(salute ar tadhiyah dia)
Dia : Lepas tu, masa I lap, lap. Polis Ada campak bola lalu bawah kaki I. I pun lets runnnnn! Haha.

Ada orang lain sampuk. Orang lain ni melayu tau.
Orang Lain : Whats you get from Bersih? You just get the pain right?
Dia : Experience. Solidarity.
Aku : Show our support. Semangat Rakyat. Show them, what dos what dont. We have to do the check and balance.
Dia : Agreed.

Dah habis makan, jam pun dah pukul 7 petang. Semua gerak balik.

Orang Lain : Ini orang kuat Bersih ni.
Dia : Haha. Its good for you as young generation to know the politics issue. See you in Bersih 5.0!
Aku : Ya ya, insyaAllah. Nice to meet you. Bye.
Dia : Bye

---------------------------------------------------------

Alhamdulillah, Ya Allah untuk nikmat muamalah ini.

Aku sendiri yakin dalam setiap diri kita,
Ada satu tangungjawab.
Agen Rahmatan Lil ' Alamin.

Tunjukkan pada semua orang.
Islam is the way of life.

--------------------------------------------------------

Balik rumah, scroll FB, scroll Wasap.
Keputusan Muktamar PAS dah keluar dah.

Then aku up status kat FB,

Realiti Bukan Fantasi
Praktikal Bukan Teori
--------------
Nak jadi leader, nak jadi pemimpin, bukan kena ada ilmu agama shariah sahaja tau. You need more.
Whats more?
Chipsmore.
(HAHA)
-------------
Nak tengok gak, ustaz-ustaz yang baru ni boleh tak selesaikan masalah perumahan banjir kat Kuala Krai Gua Musang tu.
------------
ProTaz.
Profesional Ustaz.
Ustaz, kalau dapat duit dari tabung masjid, nak debit credit apa?
Bukan setakat.
Ok semua. Minggu ini, ustaz nak ajar cara-cara berwudhu'. Buka buku Feqah m/s 24. Sambil betulkan suara dan mike dalam surau untuk tazkirah selepas solat mahgrib.


--------------------------------------

AKU

Akhlak
Khidmah
Ukhuwah

--------------------------------------


No comments: